3 Kompetansebehov

Bedriftene i undersøkelsen fikk spørsmål om det generelle kompetansebehovet bedriften har. Dette inkluderer i hvilken grad bedriften har behov for kompetanse innen spesifikke fagområder og utdanningsnivåer, samt årsaker til, og konsekvenser av, kompetansebehovet, og hvilke tiltak bedriften har for å dekke kompetansebehovet.

I dette kapittelet gjengir vi svarene til bedriftene, og ser disse i sammenheng med bedriftens størrelse og geografiske plassering.

3.1 Selskapenes behov for fagkompetanse

Vi spurte bedriftene om hvilke av de følgende fagområder bedriften har behov for kompetanse innen. Flere valgmuligheter var mulig, og det var mulig å svare “ingen av de overstående”.

Under følger prosentandelen av bedriftene som har svart de ulike fagområdene for hele utvalget. Deretter presenterer vi tallene fordelt på bedriftsstørrelse, fylke og sentralitet.

Figur 3.1. Innen hvilke av de følgende fagområder har bedriften behov for kompetanse?. N = 2502, Figurdata (XLSX), PNG.

3.1.1 Fordelt på bedriftsstørrelse

Figur 3.2. Innen hvilke av de følgende fagområder har bedriften behov for kompetanse? etter hvor mange ansatte er det i bedriften?. N = [229–478], Figurdata (XLSX), PNG.

3.1.2 Fylke

Figur 3.3. Innen hvilke av de følgende fagområder har bedriften behov for kompetanse? etter fylke. N = [53–383], Figurdata (XLSX), PNG.

3.1.3 Sentralitetsindeks, 3-delt

Figur 3.4. Innen hvilke av de følgende fagområder har bedriften behov for kompetanse? etter sentralitetsindeks, 3-delt. N = [465–1062], Figurdata (XLSX), PNG.

3.2 Behov for utdanningsnivå

Vi spurte bedriftene hvilke utdanningsnivåer som er relevante for bedriften, og presenterer her overordnet prosentandel av bedriftene som har svart de ulike utdanningsnivåene for hele utvalget. Deretter blir tallene brutt ned på bedriftsstørrelse, fylke, og sentralitet.

Figur 3.5. I hvilken grad er følgende utdanningsnivåer relevante for bedriften?. N = 2502, Figurdata (XLSX), PNG.

3.2.1 Fordelt på bedriftsstørrelse

Figur 3.6. I hvilken grad er følgende utdanningsnivåer relevante for bedriften? etter hvor mange ansatte er det i bedriften?. N = [229–478], Figurdata (XLSX), PNG.

3.2.2 Fylke

Figur 3.7. I hvilken grad er følgende utdanningsnivåer relevante for bedriften? etter fylke. N = [53–383], Figurdata (XLSX), PNG.

3.2.3 Sentralitetsindeks, 3-delt

Figur 3.8. I hvilken grad er følgende utdanningsnivåer relevante for bedriften? etter sentralitetsindeks, 3-delt. N = [465–1062], Figurdata (XLSX), PNG.

3.3 Tiltak for å kunne dekke kompetansebehov

Vi spurte bedriftene om hvilke tiltak som var relevant for å kunne dekke kompetansebehov. Her presenteres overordnet prosentandel, og fordelt på bedriftsstørrelse, fylke, og sentralitet.

Figur 3.9. I hvilken grad er det aktuelt for bedriften å dekke behov for kompetanse gjennom å …. N = [2390–2401], Figurdata (XLSX), PNG.

3.3.1 Fordelt på bedriftsstørrelse

Figur 3.10. I hvilken grad er det aktuelt for bedriften å dekke behov for kompetanse gjennom å … etter hvor mange ansatte er det i bedriften?. N = [227–478], Figurdata (XLSX), PNG.

3.3.2 Fylke

Figur 3.11. I hvilken grad er det aktuelt for bedriften å dekke behov for kompetanse gjennom å … etter fylke. N = [52–368], Figurdata (XLSX), PNG.

3.3.3 Sentralitetsindeks, 3-delt

Figur 3.12. I hvilken grad er det aktuelt for bedriften å dekke behov for kompetanse gjennom å … etter sentralitetsindeks, 3-delt. N = [447–1005], Figurdata (XLSX), PNG.

3.4 Grunner for bedriftens udekket kompetansebehov

De som svarte “I noen grad” eller “I stor grad” på spørsmål om bedriften har et udekket kompetansebehov i dag, fikk presentert påstander der de kunne indikere om påstanden passet for bedriften eller ikke. Overordnet fordeling i prosent vises i figur 3.13. Videre viser vi andelen fordelt på bedriftsstørrelse, fylke, og sentralitet.

Figur 3.13. Med utgangspunkt i bedriftens udekkede kompetansebehov, hvilke av følgende påstander passer for bedriften?. N = 1481, Figurdata (XLSX), PNG.

3.4.1 Fordelt på bedriftsstørrelse

Figur 3.14. Med utgangspunkt i bedriftens udekkede kompetansebehov, hvilke av følgende påstander passer for bedriften? etter hvor mange ansatte er det i bedriften?. N = [164–305], Figurdata (XLSX), PNG.

3.4.2 Fylke

Figur 3.15. Med utgangspunkt i bedriftens udekkede kompetansebehov, hvilke av følgende påstander passer for bedriften? etter fylke. N = [35–228], Figurdata (XLSX), PNG.

3.4.3 Sentralitetsindeks, 3-delt

Figur 3.16. Med utgangspunkt i bedriftens udekkede kompetansebehov, hvilke av følgende påstander passer for bedriften? etter sentralitetsindeks, 3-delt. N = [282–601], Figurdata (XLSX), PNG.

3.5 Konsekvenser av mangel på kompetanse i bedriften

De som svarte “I noen grad” eller “I stor grad” på spørsmål om bedriften har et udekket kompetansebehov i dag fikk også spørsmål i hvilken grad de har blitt utsatt for konsekvenser av mangel på kompetanse på en skala fra 1 (ikke i det hele tatt) til 4 (i stor grad). Overordnet svarfordeling blir presentert først i figur 3.17, og deretter fordelt på bedriftsstørrelse i figur 3.18.

Figur 3.17. I hvilken grad har mangel på kompetanse ført til at bedriften har …. N = [1455–1470], Figurdata (XLSX), PNG.

3.5.1 Fordelt på bedriftsstørrelse

Figur 3.18. I hvilken grad har mangel på kompetanse ført til at bedriften har … etter hvor mange ansatte er det i bedriften?. N = [162–303], Figurdata (XLSX), PNG.

Gjenbruk